Metoda Gayle

Praca ze snami - dziennik snów, zapamiętywanie, warunki dobrego śnienia. Techniki przydatne przy LD.

Moderator: Kapelusznik

Post Cz paź 09, 2008 8:26 pm

Metoda Gayle

...metoda pewnej interpretatorki snów, której imienia kompletnie zapomniałem. Niemniej, nazwisko jest w tytule. Przejdźmy do rzeczy.
Co prawda pani Gayle odrzuciła przy okazji cały dorobek psychoanalizy, taki jak Jung i Freud, czego jej wybaczyć nie mogę, jednak metoda, którą zaprezentowała, jest co najmniej godna uwagi.
Bowiem, Gayle założyła tak:
"Jestem przybyszem z innej planety i nie znam się za bardzo na ziemskim życiu. Czy mógłby mi wytłumaczyć swój sen?"
Następuje opis snu. Dajmy na przykład, że pojawia się w nim symbol skorpiona.
"Czym są skorpiony?" - pyta się przeprowadzający wywiad.
"Skorpiony to czarne stworzenia z żądłami, które mogą boleśnie nas dziabnąć" - odpowiada ten, który wyśnił sen. W ten sposób robi niejako podświadome asocjacje, "tłumaczy" symbol sam - czyli to, co on oznacza dla niego. Przypomina to nieco metodę Freuda.
W pewnym momencie interpretator pyta się: "Czy miejsce/rzecz/człowiek, o którym opowiadasz, przypomina ci kogoś?" W ten sposób tworzy się tak zwane pomosty. Metoda Gayle czerpie z tego, że sen ma związek z rzeczywistością i sprawami z, że tak się wyrażę, reala. Jest to jakoby naturalne wyjaśnianie symboli przez samego zainteresowanego. Wywodzi się ze szkoły Bossa.
Tak wygląda sama metoda. Jakieś pytania? Jestem pewien, że coś pominąłem.
A, ostatnia sprawa. Ofc przedstawiona metoda ma swoje plusy - nie trzeba czytać Freuda i Junga ani nie siedzieć w psychologii głębi. Jednak moim zdaniem jest to błąd, który popełniła Gayle. Bo nuż-widelec zacznie się manifestować anima i ktoś pomyśli, że, bo ja wiem, to jego laska z klasy.
Tak więc, jeśli ktoś przetestuje tę metodę - niech coś napisze. Ja to stosowałem i daje radę, jeśli ktoś nie popłynie i nie przesadzi.

Post Cz paź 09, 2008 8:31 pm