Co nieco o ziołach

O ziołach i ich zastosowaniu.

Moderator: Kapelusznik

Post Wt gru 18, 2007 5:48 pm

Co nieco o ziołach

Może warto jest wspomnieć na początku o tym, że nie jestem lekarzem. Nie biorę na siebie żadnej odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w tym temacie.
Zioła w większości wypadków nie stanowią żadnego zagrożenia dla osób je stosujących bywają jednak wyjątki. Jeśli ktoś się na czymś nie zna i nie ma odpowiedniego doświadczenia może popełnić pomyłki.

Medycyna ludowa bogata jest w różne opisy i zastosowania ziół. Można je stosować jako napary, odwary, wyciągi zimne, nalewki lub w niektórych wypadkach używać ich bezpośrednio jako okładów. Jak wszystkie rośliny zioła często posiadają również inne właściwości i wykorzystuje się je czasem jako kadzidła odpędzające złe moce (często również natrętne owady ;) ).
Zioła zwykle spożywa się niesłodzone, nawet jeśli ich smak nie jest zachęcający - chodzi jednak przecież o walory lecznicze nie smakowe.
Jeśli sami zbieramy zioła warto tez wziąć pod uwagę to by zbierać tylko te które nie rosną blisko dróg itp.

Napar wydaje mi się być najprostszym sposobem zastosowania zioła.
Robienie naparu polega dokładnie na tym samym na czym polega codzienne robienie sobie herbaty. Suszone zioła zalewa się gorącą wodą. Często można spotkać tzw herbatki ziołowe - są to właśnie napary.
Napary wykorzystuje się najczęściej w przypadku ziół zawierających olejki eteryczne, łatwo ulatniające się i z tego właśnie względu, nie należy ich gotować. Dla przykładu takimi właśnie ziołami są: Mięta, melisa, tymianek.

Odwary stosuje się zwykle wobec nieco innego rodzaju surowców - kora, korzenie. W tym wypadku chodzi o pozyskanie surowca leczniczego ze zdrewniałych komórek, dlatego tez surowiec powinien być dobrze rozdrobniony. Naturalnie zalewamy go odpowiednią ilością wody i gotujemy jakiś czas.